۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

اتمام حجت دانش‌جویان با حاکمیت

مراسم روز سبز شانزده آذر در اکثر قریب به اتفاق دانش‌گاه‌های آزاد و دولتی سراسر کشور با حضور بی‌سابقه‌ی دانش‌جویان برگزار شد. اما در این روز و قبل و بعد از آن، تعداد قابل توجهی از فعالان جنبش دانش‌جویی بازداشت شدند، که گل سرسبدشان مجید توکلی، دانش‌جوی آزاده‌ی پلی‌تکنیک تهران است. تعداد دست‌گیری‌ها به حدی‌ست که از چندین دانش‌گاه هرکدام بیش از پنج نفر در زندان به سر می‌برند. هم‌چنین بعضی دانش‌گاه‌ها مثل تهران، بوعلی همدان، و شهید بهشتی مورد حمله‌ی وحشیانه‌ی بسیجی‌های لباس‌شخصی قرار گرفتند. چنین وضعی قطعاً قابل تحمل نیست. ناگفته نماند که زخم ناشی از هجوم ددمنشانه به دانش‌گاه‌ها و خواب‌گاه‌های متعدد در خردادماه نیز هنوز التیام نیافته. چه باید کرد؟

پاسخ ما به هتک حرمت دانش‌گاه باید عاقلانه اما قاطع باشد. دانش‌گاه باید یک بار برای همیشه در برابر کودتا قد علم کند. اما شرایط روز را هم باید نظر گرفت تا دانش‌گاه از پشتی‌بانی عموم مردم بهره‌مند شود. کم‌تر از ده روز به شروع اعتراضات سراسری در دهه‌ی محرم که به تاسوعا و عاشورا ختم می‌شود باقی مانده. وقت اندک است و باید آماده شویم.

در چند دانش‌گاه از جمله تهران، شریف، اصفهان، و شهید بهشتی اعتراضات دامنه‌دار شده و پس از شانزده آذر ادامه پیدا کرده. خواسته‌ی حداقلی دانش‌جویان آزادی هم‌کلاسی‌های‌شان است. این کف مطالبات ماست که باید سفت و سخت بر سرش بایستیم.

پیش‌نهاد من این است که از روز شنبه 21 آذر به مدت یک هفته هر روز در هر دانش‌گاه تجمع اعتراضی برپا شود. دانش‌جویان یک هفته به مسئولان وقت می‌دهند و اعلام می‌کنند که در صورت آزاد نشدن هم‌دانش‌گاهی‌های‌شان، از هفته‌ی بعد (28 آذر) بدون هم‌کلاسی‌های دربندشان در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد. حاکمیت یک هفته وقت دارد تا سر عقل بیاید. وگرنه هم‌زمان با آغاز اعتراضات سراسری در محرم، دانش‌گاه‌های ایران را هم اعتصاب فرا خواهد گرفت.

۲ نظر:

  1. سوال من اینجاست که این اعتصاب، نهایتا به مسئولین ضرری وارد نیم کنه و نماد بیرونی در جامعه ش هم ضعیفه. آمدیم و فرهاد ِ همواره وقیح، بازهم زد زیر همه چیز، نمی تونیم که کلا تعطیلش کنیم، این حمافت محضه، پس باید تف سربالا کنیم و برگردیم سر کلاسها؟ من مشکلم الان با این قضیه اینه که باشه، بیایم مثلا یک هفته اعتصاب کنیم. ولی این راه به جایی نمی رسه. چرا به جاش هرروز ساعت مثلا 12، جلوی سر در جمع نشیم؟ بمدت نیم ساعت فقط. هرروز اما. این باعث می شه که هم بیرون مارو بشنون هم داخل. و در ضمن هزینه رو کاهش بدیم. من خیلی سعی کردم با ادمین گروه فیس بوک تماس بگیرم. ما داریم اخساسی تصمیم می گیریم مثل تصمیم ادامه ی تجمع در 17 آذر. خواهش می کنم اگه کسی رو می شناسید که می تونه موثر باشه، باهاش در میون بگذارید.

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز! تعطیل کردن کلاس‌ها فقط قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر است. این تعطیلی قطعاً باید با تحصن و اعتراضات روزانه همراه باشد. و این اعتصاب باید به دانش‌گاه‌های دیگر و نهایتاً به کل جامعه سرایت کند تا هدف نهایی محقق شود.

    پاسخحذف