۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

کف مطالبات‌مان را فراموش نکنیم

پنج راهکاری که در بیانیه‌ی 17 برای برون‌رفت از بحران پیش‌نهاد شد، فقط مقدمه‌ای برای تلطیف فضاست. وگرنه کف مطالبات ما همان نه موردی ست که در بیانیه‌ی 11 آمده بود:

1- تشکیل گروه حقیقت‌یاب و حکمیت مورد قبول همه ذی‌نفعان در مورد انتخابات دهم ریاست جمهوری و رسیدگی به تخلفات و تقلب‌های انجام گرفته و اعمال مجازات برای خاطیان.
2- اصلاح قانون انتخابات به صورتی که شرایط برای برگزاری عادلانه و منصفانه انتخابات و اطمینان مردم از این امر فراهم شود.
3- شناسایی و مجازات عاملان و آمران فجایعی که در حوادث پس از انتخابات بر علیه مردم صورت گرفته است در تمامی نهادهای نظامی، انتظامی و رسانه‌ای.
4- رسیدگی به آسیب‌دیده‌گان حوادث پس از انتخابات و خانواده‌های جان‌باختگان، آزادی همه‌ی دست‌اندرکاران، فعالان سیاسی و نیروهای مردمی دستگیرشده، مختومه کردن پرونده‌ها، اعاده‌ی حیثیت از آنان و خاتمه یافتن تهدیدها و آزارهایی که هم‌چنان برای واداشتن آنان به عدم تظلم و پی‌گیری حقوق‌شان صورت می‌گیرد.
5- اعمال اصل 168 قانون اساسی در خصوص تعریف جرم سیاسی و رسیده‌گی به جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه.
6- تضمین آزادی مطبوعات، تغییر رفتار جانب‌دارانه‌ی صدا و سیما، رفع محدودیت‌های اعمال‌شده برای برخورداری احزاب، گروه‌های سیاسی و نگرش‌های مختلف از ارائه‌ی دیدگاه‌های خود در رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما و اصلاح قانون رسانه‌ی ملی به صورتی که رسانه‌ی ملی نسبت به اعمال خلاف قانون خود پاسخ‌گو قرار گیرد.
7- به فعلیت درآمدن ظرفیت‌های ایجاد شده در قالب تفسیر اصل 44 قانون اساسی برای ایجاد رسانه‌های شنیداری و دیداری خصوصی.
8- تضمین حق اساسی مردم در تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها با اعمال اصل 27 قانون اساسی.
9- تصویب منع مداخله نظامیان در امور سیاسی و جلوگیری از دخالت نیروهای مسلح در فعالیت‌های اقتصادی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر